NRC | Waar de industrie domineert, past de natuur zich gewoon aan

bron: NRC.nl

Auteur: Frank de Kruif 

De opvolger van De Nieuwe Wildernis, de meest succesvolle Nederlandse natuurfilm ooit, is gefilmd in de Rotterdamse haven. Wild Port of Europe komt volgend jaar in de bioscoop. Wij gingen mee met de filmers.

Op kousenvoeten lopen we in het halfdonker van de vroege ochtend naar de andere kant van het eiland. Nu even stil zijn, gebaart Willem Berents, anders schrikken ze en zijn ze zo verdwenen. Als het strandje in zicht komt, zien we er drie liggen. „Dat zijn er een stuk minder dan gisteren, toen waren het er wel twintig”, fluistert Berents. We komen nog wat dichterbij, en daar gaan ze. Gealarmeerd door het vreemde bezoek schuiven de zeehonden het veilige water in.

We zijn op het Beereiland, een oase van rust in de drukke haven, ter hoogte van de Maasvlakte. Het is de tweede en laatste draaidag op deze locatie voor Berents, maker van de film Wild Port of Europe, over de natuur in de haven van Rotterdam. De Nieuwe Wildernis 2.0 is de ondertitel, want de productie is een opvolger van de gelijknamige film uit 2013 over de Oostvaardersplassen, die de best bezochte natuurfilm in de bioscoop ooit werd.

Wild Port of Europe stelt zich de vraag hoe dieren leven in een voordurend veranderend landschap. Hoe overleven ze in een omgeving waar haven en industrie domineren? Berents kwam op het idee nadat hij een keer kon filmen bij Shell Moerdijk en er meer flora en fauna aantrof dan hij had verwacht. „Als natuurfilmer ben ik er inmiddels wel achter gekomen dat het niet uitmaakt waar je gaat kijken, want natuur is overal. En de mens met al zijn activiteiten is daar onderdeel van. Natuur is niet iets wat buiten onszelf ligt.”

Daarom gaat de film in zekere zin ook over de mens. „Je zou kunnen zeggen dat het centrale thema van de film adaptatie is. Je aanpassen aan een veranderende omgeving. De mens doet dat, zoals nu bijvoorbeeld omdat hij constateert dat er sprake is van klimaatverandering en hij daarom op een andere manier energie moet opwekken. Dieren passen zich ook aan een veranderende wereld en veranderende omstandigheden aan. Ook aan de energietransitie die nu gaande is in de haven. Dat is wel een soort rode draad in de film, waar we de levensverhalen van de dieren en de dramatiek die daarbij hoort doorheen vlechten.”

>> Lees verder op de website van NRC

EMS FILMS         VELDKIJKER         DUTCH NATURE FILMS